Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

התפתחות ההיסטוריה של המעליות

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

רבים יופתעו לשמוע שמעליות קיימות בעולמנו עוד מימי העולם העתיק בתקופת רומא העתיקה, וקיימות עדויות על מעליות שנבנו על ידי ארכימדס בשנת 216 לפני הספירה, תקופה בה הומצאו המעליות הראשונות, מעליות אלו הופעלו על ידי אדם וגלגלת משיכה, ובעזרת משיכת חבל על גלגלת כך שהמשא הועלה באופן אנכי למעלה באמצעות משקל האדם וכוח הידיים. עיקרון פעולה זה, זהה במהותו למעלית המוכרת בימינו.

מה גרם לשינויים ולהתפתחות עולם המעליות והתעבורה האנכית כפי שאנחנו מכירים אותה היום?

1.המהפכה התעשייתית

המהפכה התעשייתית האיצה את פיתוח המעליות והמעליות הראשונות שנבנו באו לענות על צורך של הרמת חומרי בנייה ומשאות כבדים לא על גבם של הפועלים. בשנת 1845 פיתח ובנה ויליאם ארמסטרונג מעלית שהופעלה בכוח הידראולי. ובשנת 1853 הציג אלישע אוטיס פיתוח של מעלית מאובטחת שהותקן בה התקן המונע את נפילת התא במקרים בהם יקרע החבל.

המצאת המעלית ההידראולית והמאובטחת במאה ה-19 הייתה אחד הגורמים המשפיעים ביותר להתפתחות רבי קומות בעולם.

פריצות הדרך הטכנולוגיות המאפיינות את התקופה מאחר ובתקופה זו החל להתפתח תחום תכנון המעליות אשר אפשר פיתוח מנגנונים מתקדמים לבקרה ופיקוד ואחרי שהן נכנסו לשימוש בתעשייה, פשוט הלבישו ועיצבו את המעליות מחדש והכניסו אותן גם לשימוש יומיומי בעזרת יועץ ומתכנן מעליות שתפקידו לאפיין את הצרכים ולתכנן איזה מעליות נדרשות בהתאם למבנה תוך מקסום הנצילות תוך התחשבות בתנאים הסביבתיים ומגבלות תקציב .

2.הקמתה של העיר המודרנית

הגורם השני שהביא להתפתחות המעליות הוא תהליך העיור המואץ, פועל יוצא של המהפכה התעשייתית. אם בעבר אנשים גרו מחוץ לערים, על שטחים נרחבים בבתים נמוכי קומה, הרי שהחיים בעיר ויכולות הבנייה החדשות הביאו להמצאה אדריכלית חדשה:  בית רב קומות. עוד לפני גורדי השחקים כמו שאנחנו מכירים אותם היום, בניינים בני שמונה או עשר קומות התחילו להיבנות, כשמה שאפשר תכנון של מגורי אדם בגובה כזה הוא המצאתה של המעלית.

3.סוגי מעליות

  • מעלית הידראולית

המעלית ההידראולית שהומצאה על ידי מהנדס הצרפתי שם אדו בשנת 1867, פעולתה של מעלית זו מבוססת על בוכנה גדולה המופעלת על ידי לחץ שמן שתפקידה לדחוף תא המעלית לגובה. ניתן כיום גם לראות את המעלית ההידראולית במבנים ישנים מאוד, בנינים עם מס' קומות מועט או במוסכים לצורך הרמת רכבים לביצוע טיפולים.

  • מעלית חשמלית

המעלית החשמלית הראשונה הומצאה תוכננה ונבנתה כבר בשנת 1880 על ידי מהנדס גרמני בשם ורנר פון סימנס (Werner von Siemens). עיקרון פעולתה של המעלית החשמלית מבוסס על מתקן-הרמה הנקרא כננת עם תוף שעליו מלופף כבל מתכת עבה, הכננת מונעת על ידי מנוע חשמלי כאשר בצדה האחד של המעלית תלוי תא המעלית, ובצדם השני תלויה משקולת-נגד. הכננת מותקנת בחלק העליון של פיר המעלית. וקיימים מנגנוני בקרה ובטיחות למקרי חירום ומניעת נפילת המעלית.