Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

התאמה מושלמת בתכנון מעליות ותעבורה אנכית

שתפו:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

התאמת המעליות המתאימות לכל מבנה ושימוש

מספר סוגי המעליות הזמינים כיום בשוק הוא עצום. ניתן למצוא מעליות בעלות תא בודד ועד למעליות דו קומתיות, שני תאים עצמאים בפיר אחד, או מערכת בעלת מספר רב של תאים הנעים במרחב בהתאם לצרכים ויכולים לנוע למעלה, למטה ולצדדים דרך פירים מרובים. מגוון רחב זה מאפשר לאדריכלים ויזמים למצוא את השילוב הנכון של מעליות לכל סוג של בניין. אך כיצד מוצאים את "ההתאמה המושלמת" האמיתית לייעול זרימת האנשים בתוך כל בניין ? פתרונות הניידות העונים בצורה הטובה ביותר על הצרכים של בניין משרדים בינוני אינם זהים לגורד שחקים בשימושים מעורבים.

במאמר זה נבחן את תכנון שילוב המעליות ואמצעי התעבורה האנכית האופטימליים בבניין באמצעות יועץ המעליות טל וולנסקי המתמחה מזה 25 שנים בתכנון וייעוץ בתחום התעבורה האנכית.

 

ערים גדולות יותר פירושן בניינים גבוהים יותר ואפשרויות מעלית נוספות

גידול האוכלוסייה במרכזים העירוניים מרקיע שחקים, פתרונות התחבורה במבנים הם מרכיב חיוני במבנה התחבורה הציבורית הכולל של הערים. מכיוון שהערים צומחות והמרחב העירוני מוגבל, יש רק כיוון אחד בו הערים יכולות לצמוח – וזה למעלה. פיתוח זה ידרוש פתרונות בנייה וניידות גמישים, רב-תכליתיים ומודולריים יותר. טכנולוגיות המעליות חייבות להמשיך ולהתפתח בכדי לעמוד בדרישות החיים העירוניים בצפיפות גבוהה.

 

איך בוחרים את המעלית ומערכות התעבורה האנכית המתאימות לבניין ?

 

מבט על סוגי בניינים וכיצד הם משפיעים על בחירת המעלית

במבט ראשוני ופשטני, קיימים סוגים שונים של מעליות עבור סוגים שונים של מבנים – אולם הדבר כלל אינו פשוט. בבחירת המעליות, הצעד הראשון לקראת סקירה הוליסטית הוא התבוננות בגודל ובצורה של בניין, אופן השימוש בו וכמה אנשים ישתמשו בו. הדבר מאפשר לחשב את המחזור הצפוי. עבור בניינים מורכבים יותר, ההתאמה הנכונה כוללת גם הדמיות מתוחכמות המדמות את התנהגות הנסיעות הצפויה (זרימה) של אנשים בתוך הבניין וזאת על מנת לקבל הבנה רחבה לצורך השוואה של יתרונות וחסרונות של כל בחירה הלוקחת בחשבון את העלויות מול היתרונות בבחירת סוגי מעליות שונים.

בעבר, ככל שהבניינים נעשו גבוהים יותר, הם נזקקו ליותר ויותר פירי מעליות. הסיבה לכך היא שמעליות מסורתיות תמיד כללו תא מעלית אחד בפיר אחד. ככל שהבניין גבוה יותר, כך תצטרכו יותר פירים בכדי להניע אנשים. פירים אלה תופסים שטח רב ערך.

כיום בעקבות התפתחות הטכנולוגיה ניתן להסיע אנשים רבים בפחות פירים, ללא קשר לגובה הבניין. זה בזכות מערכות מתוחכמות היודעות לנבא את יעד המוסע בשילוב מעליות חדשניות ומהירות במיוחד או שילוב שני תאים עצמאיים בפיר אחד, ומערכות מולטי המפעילות תאים מרובים היכולים להסתובב בין פירים מרובים אופקיים ואנכיים.

הבנת מחזורי זרימת המשתמשים

זרימה הינה מושג מקובל בתהליך תכנון מעליות, והכוונה היא לרצון להבטיח תנועה מתמדת ללא הפרעה של מוסעים. זמני המתנה למעליות הם המכשול הגדול ביותר לזרימה יעילה של אנשים. מעליות מהירות חשובות לעיתים קרובות, אך הדרך היעילה ביותר להעביר מספר רב של אנשים בבניינים היא למצוא את התמהיל הטוב ביותר של מעליות לכל בניין בכדי להפחית את זמני ההמתנה בעזרת יועץ מומחה למעליות ע"י שימוש במודלים חישוביים מתוחכמים המסייעים לתכנן בצורה אופטימלית את תצורת המעליות הנדרשת והטובה ביותר לבניין. לצורך כך על יועץ המעליות להעריך באופן מדוייק את התחנות והתחנות המיוחדות בבניין כגון מסעדות, גגות תצפית, כניסות מתחת רכבת וכו', שר ישפיעו על כמות תאי המעליות והפירים הנדרשים, תוך תכלול שעות העומס המירבי על המעליות. מטרת התכנון היא להבטיח שמשתמשי המעליות ייהנו מזרימה שוטפת ללא המתנות וזמני הסעה קצרים ככל שניתן.

השפעות בנייה גבוהה יותר על תכנון מעליות

בניה גבוהה הינה גורם בעל השפעה רבה על בחירת שיטת ההנעה של המעליות תוך התחשבות במגבלות הטכנולוגיות לכל סוג של פתרון למשל האם לעשות שימוש בטכנולוגיית כבלים או מערכת מגנטית.

ככל שהבניין גבוה יותר יש להתייחס לאספקטים טכניים וגורמי השפעה סביבתיים כגון רוחות חזקות ורעידות אדמה שיכולים להשפיע על תנודתיות המבנה וכך גם להשפיע על התנודות הפוטנציאליות של מערכות כבלים או שינויים בלחץ אוויר העלולים להשפיע על דלתות המעליות.

בחירת נכונה של פתרונות תעבורה אנכית ומעליות

עבודת תכנון תעבורה אנכית ומעליות מבוצעת לרוב בשילוב אדריכלים, יזמים ובעלי הנכסים וזאת על מנת להגדיר את תפישת התעבורה האנכית האופטימלית הנדרשת למבנה ומתוך הבנה שיש לשמור על ליבת הבניין שתשמש למעליות או דרגנועים תהיה קטנה ככל הניתן על מנת למקסם את שטחי הבניין למסחר או מגורים.

לצורך כך על יועץ המעליות להבין את השימושים המתוכננים לבניין מוקדם ככל הניתן בתהליך התכנון ומהם הדרישות הספציפיות לכל איזור שישפיעו על המעליות כגון : גישה לבניין, אספקטים של אבטחת הבניין, הערכת כמות האנשים שיגיעו לבניין בפרקי הזמן השונים תוך הבנה מי תהיה אוכלוסיית הבניין (עובדי משרדים, דיירים, אורחים לשטחי המסחר וההסעדה, מלון או מועדון וכו'), האם האוכלוסיות יכולות להיות מעורבות או שיש דרישה להפרדה בתוך המעליות ?

כמובן שיש לקחת בחשבון בעת התכנון תנועת מטענים ואספקטים בטיחותיים כגון פינוי בעת דליקה או בעיה ביטחונית.

רק לאחר הבנת השימושים והזרימה הנדרשת יוכל יועץ המעליות להתחיל לתכלל את הדרישות ולבצע תכנון אפקטיבי למערכות התעבורה האנכית בהם מעליות נוסעים, דרגנועים ומעליות משא שבסופו יופקו מפרטים טכניים לקבלת הצעות מספקי המעליות בליווי יועץ המעליות אשר יספק מעטפת בקרה מקצועית ותקציבית לפרויקט.